Innowacje pedagogiczne
"LITERATURA W DŹWIĘKACH, SŁOWACH I OBRAZACH"
Innowacja opiera się na upowszechnianiu interdyscyplinarnego spojrzenia na literaturę. Każdy cykl lekcji dotyczący omawiania lektury będzie kończył się realizacją projektu. Uczniowie w sposób innowacyjny i kreatywny będą mieli dokonać podsumowania lektury.
W tym celu będą korzystali z dostępnych im narzędzi multimedialnych (prezentacja multimedialna, nagranie, film, audiobook) i plastycznych (plakat, lapbook, makieta, gra planszowa, komiks) oraz performance'u (elementy teatru, dramy, przedstawienia).
„SPOTKANIA CZYTELNICZE Z ELEMENTAMI BAJKOTERAPII"”
Innowacja ma na celu kształtowanie właściwych postaw wśród uczniów, takich jak: sposoby komunikacji międzyludzkiej, szacunek, empatia, uczciwość, szczerość, odpowiedzialność, tolerancja oraz wsparcie uczniów w zakresie przeżywanych emocji, np. radości, złości, smutku, wstydu, strachu i zazdrości.
W toku prowadzonych zajęć uczniowie będą uczyli się rozpoznawać i nazywać poszczególne emocje. Każdemu spotkaniu będzie towarzyszyło odczytanie fragmentu książki, a następnie będą miały miejsce różne zabawy, gry planszowe lub wykonywanie różnorodnych kart pracy związanych z tematyką zajęć.
Innowacja będzie prowadzona przede wszystkim wśród uczniów z klas 1-5. Będzie możliwe prowadzenie zajęć również wśród uczniów z klas starszych zainteresowanych proponowaną tematyką.
ABC EMPATII
Założenia innowacji:
- pokazanie świata, w którym wszystkie dzieci zasługują na takie samo traktowanie, bez względu na ich stan zdrowia,
- wytłumaczenie językiem dziecka na czym polegają różne niepełnosprawności i schorzenia oraz objaśnienie związanych z nimi różnic w codziennym funkcjonowaniu,
- spotkania z ludźmi niepełnosprawnymi
Cele innowacji:
- kształtowanie umiejętności zachowania się w obecności osoby niepełnosprawnej,
- rozwijanie u dzieci umiejętności empatycznych,
- kształtowanie postaw szacunku oraz zrozumienia dla osób z różnymi niepełnosprawnościami,
- nauka odpowiedniego języka - dzieci rozumieją, które określenia mogą być obraźliwe.
Przebieg innowacji:
Działania innowacyjne obejmują uczniów klasy 2b. Będą odbywać się w ramach zajęć obowiązkowych edukacji wczesnoszkolnej od września 2024 r. do czerwca 2025 r., raz lub dwa w miesiącu.
Każde zajęcia poświęcone będą innej tematyce (osoby niesłyszące i słabosłyszące, niewidome, z Zespołem Downa, niepełnosprawnością intelektualną i ruchową oraz chorym na astmę, cukrzycę i nowotwór).
Najważniejszym punktem zajęć będzie możliwość spotkania się na żywo z zaproszonym gościem.
Dzieciom zostaną przekazane ważne i niezbędne informacje na temat danej niepełnosprawności, określeń, jakich powinniśmy używać w odniesieniu do osoby niepełnosprawnej i sposobów pomocy.